Afscheid

Autonomie van het kind 2.0 - door Denise Plomp en Franka Fortuin van KomKids
Voor de tweede keer op rij zijn medewerkers van  de organisaties KomKids Schiedam en DAK Den Haag uitgewisseld met collega’s van Kindergärten City Berlijn.
Dit jaar hadden onder andere wij, Denise Plomp & Franka Fortuin (werkzaam bij KomKids Schiedam), het voorrecht om deel uit te maken van deze fantastische ‘Austausch’.
Een week lang werden wij ondergedompeld in de Berlijnse kinderopvang. We hebben meegedraaid op vijf verschillende locaties en kregen zo inzicht in hun manier van werken.
Daarnaast hebben wij de Forscherwerkstatt’ bezocht, dit is iets soortgelijks als de ontdekhoek in Rotterdam. Ook mochten wij aanwezig zijn bij een cursus ‘Kinderstimme’ waar de kinderen leerden hoe hun stem te gebruiken en de pedagogisch medewerkers tegelijkertijd werden getraind.

Ik kan het zelf!
Elke avond bespraken we onze belevenissen en ervaringen van die dag met elkaar. Wij deden erg veel inspiratie op, maar waar wij allen niet over uitgepraat raken, zelfs nu we uit de bubbel van de reis zijn, is het respect voor de autonomie van het kind 2.0.

Waar wij denken dat wij kind volgend werken en de autonomie van het kind maximaal is, kunnen er in werkelijkheid nog grote stappen gezet worden wat het werken op die manier betreft. Dit wordt duidelijker wanneer je de participatieladder ernaast legt. Op welke trede sta jij?

Wat ons op is gevallen is dat wij te vaak toch zelf de verantwoordelijkheid willen houden over verschillende situaties en te snel conflicten willen oplossen voor het kind. Op de groepen van Kindergärten City hebben wij gezien wat er gebeurd wanneer je dit als PM’er loslaat.

Kinderen gaan en staan hier waar zij willen. Een mooi voorbeeld hiervan is het eetmoment. Rond etenstijd wordt er aan de kinderen gevraagd of zij willen eten. Hebben sommige kinderen nog geen trek? Prima, dan mogen zij later aan tafel. Wat de gedachte hierachter is?  Het kind kan goed voor zichzelf  bepalen of hij wel of geen honger heeft en de mate daarvan.

De groep kinderen die wel willen eten gaan naar de eetruimte pakken zelf hun bord, glas en bestek. Zij gebruiken een slab als zij dit willen en gaan zitten. Op tafel worden er schalen neergezet waar de kinderen zelf het eten vanaf kunnen opscheppen en bekijken zelf hoeveel ze willen. Ook staan er kleine glazen kannen zodat zij zelf hun drinken kunnen inschenken. Nu denk je misschien: ‘big deal, dit laat ik mijn peuters ook wel eens doen’. Wij hebben het hier over kinderen vanaf 1 jaar. Met open mond hebben wij toegekeken.

Nu een andere  herkenbare situatie: een kind gaat naar de WC, wast zijn handen en blijft dan wel erg lang in de badkamer. Het resultaat: een waterballet. Want wat is er nu  leuker dan met water spelen? Bij KGC hebben ze hier een perfecte oplossing voor: de waterspeelkamer. De kinderen kunnen hier eindeloos met water spelen, zo is er een regendouche en een heuse wasbak met opspuitend water!

Wat onze Berlijn gasten niet konden begrijpen is dat onze kinderen in ‘konijnenhokken’ slapen. Bij hen pakken zij een matras uit de kast en gaan lekker liggen, tot ze uitgeslapen zijn. Pas wanneer zij zelf opstaan wordt de dag weer hervat. Hoe heerlijk is dat? Je bent in jouw veilige groepsruimte, en staat op wanneer jij wil. Ook als je wel wakker bent, maar nog heerlijk ligt kan je nog eventjes snoezelen…

Kortom, genoeg inspiratie om deze kennis om te zetten in acties.

Want: Men moet het ijzer smeden als het heet is J…

Hebben wij u nieuwsgierig gemaakt naar onze belevenissen in Berlijn? Bekijk dan onze vlogs op onze YouTube pagina!
https://www.youtube.com/user/KomKids