Na een vriendelijk ontvangst op de Erika-Mann-Grundschule werd door de directie een presentatie gehouden over de werkwijze van de school en de samenwerking met de BSO-partners. Deze multiculturele school telt in totaal 589 leerlingen van 25 verschillende nationaliteiten. Ongeveer 65% van de kinderen heeft een buitenlandse achtergrond en spreekt bij binnenkomst de Duitse taal niet. Ook 17% van alle kinderen heeft behoefte aan extra ondersteuning in de richting van de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling. De meeste gezinnen krijgen sociale hulp van de staat en het opleidingsniveau van de ouders van de leerlingen is heel laag.

20211027 berlijn Afbeelding1In de school zijn 75 leerkrachten, 50 PM’ers, 2 sociale medewerkers en 13 schoolhulpmedewerkers werkzaam. De school wil alle kinderen gelijke kansen bieden, zodat ze zich op alle gebieden kunnen ontwikkelen en hun talenten kunnen ontplooien. Voor- en naschoolse opvang is in Duitsland gratis voor alle kinderen en is  inclusief ontbijt en warm eten.

In het jaarprogramma van de school is ook tijd gereserveerd voor de groepen met een bepaald ongewenst gedrag en voor de kinderen met speciale behoeftes. Samenwerking met de BSO collega’s staat hier centraal. BSO medewerkers zijn meegenomen in de groei en het leerproces van de kinderen. Ze zijn een deel van het team en ze denken en werken mee met de leerkrachten tijdens BSO tijd en de lesmomenten. De openingstijden van de school zijn van 6.00 uur tot 18.00 uur. De PM’ers hebben een continue werkrooster, wat inhoudt dat ze vroeg starten met kinderen opvangen en door gaan met lesmomenten en pauzemomenten. Op deze manier kunnen ze de hele groep, maar vooral ook de BSO kinderen goed observeren. Dit maakt mogelijk dat ze in gesprek kunnen gaan met de leerkrachten en mee kunnen denken over de verrijking en verbetering van het programma. PM’ers zijn partners van de leerkrachten en even belangrijk voor de ouders en de kinderen. Door drama, dance, muziek en kunst activiteiten aan te bieden, probeert de school creatieve competenties bij de kinderen te ontwikkelen. Er wordt veel aandacht besteed aan het project met een drakenthema. Dit project wordt steeds uitgebreid met nieuwe activiteiten en ideeën.  

20211027 berlijn Afbeelding220211027 berlijn Afbeelding3












Op school zijn de verschillende ruimtes aanwezig waar de kinderen met de speciale behoeftes tot rust kunnen komen en hierbij door de leerkrachten, PM’ers of andere professionals geholpen kunnen worden.Wij zijn helemaal onder de indruk van de prachtige kinderkunstwerkjes die in de galerij van de school zijn tentoongesteld. Het is indrukwekkend hoe de samenwerking met de ouders verloopt en dat ongeveer 40% van de leerlingen op het eind van de schoolperiode gymnasiumniveau behaald.

20211027 berlijn Afbeelding4De rest van de groep kreeg vandaag op een andere locatie een presentatie van een aantal spraakvakkrachten van diverse Kita’s over de manier waarop de medewerkers op de diverse Kita’s van Kindergarten City gedurende de Lock downs i.v.m. Corona in contact bleven met de kinderen en hun ouders. Naast het telefonische contact werd o.a. contact onderhouden door middel van het versturen van post, werden er ontwikkelingsgesprekken met de ouders gehouden tijden een wandeling buiten en ook werd er digitaal contact onderhouden via Zoommeetings waardoor men elkaar kon zien, met elkaar kon praten zingen, lezen en knutselen. Op de website van KiGa City werd elke dag een vraag de dag gesteld aan de kinderen. Zij konden over deze vraag filosoferen en een tekening of knutsel maken. Hieraan was een wedstrijd verbonden en de kinderen konden hiermee een prijs winnen. Van een aantal inzendingen is een boek gemaakt getiteld: “157 antwoorden op dagelijkse vragen”.

Naast deze terugblik op de Corona periode gaf men ons ook een blik op de ontwikkelingen die er momenteel plaats vinden binnen de spraaktaal Kita’s. Zij ontvangen geld van de overheid waarmee ze een aantal iPads, een microscoop en een endoscoop kunnen aanschaffen. Per Kita krijgen twee medewerkers een training via ZOOM om met deze devices om te leren gaan. De kennis die zij hierbij opdoen moeten zij weer overbrengen op de rest van de medewerkers van de Kita. Een van de apps die zij gebruiken op de iPad heet Polylino. Dit is een app waarop ongeveer 400 boeken staan in meer dan 42 talen.

De rest van de dag hadden we Freizeit (vrije tijd). Deze tijd hebben we goed benut om o.a. wat meer van Berlijn te zien. We hebben diverse monumenten bekeken en ook wat souvenirs geshopt voor het thuisfront. ’s Avonds zijn we door Kindergarten City uitgenodigd om gezamenlijk te eten in een restaurant op een boot. Ook aan deze lange dag met een gevarieerd programma komt een eind. En nu maar kijken wat morgen ons brengt

Lara en Debbie
20211027 berlijn Afbeelding520211027 berlijn Afbeelding6














< ga terug naar overzichtspagina