Wij hebben een aantal veelgestelde vragen op een rijtje gezet. Klik op het betreffende onderwerp voor de antwoorden.

Ik wil graag:

Meer weten over hoe ik mijn kind kan inschrijven 
- Hoe kan ik mijn kind inschrijven voor opvang?
- Vanaf welke leeftijd voor welke vorm van opvang is inschrijven mogelijk?
- Hoe werkt het digitaal ondertekenen van mijn overeenkomst?

Meer informatie over de tarieven
- Krijg ik elk jaar een nieuwe overeenkomst omdat de tarieven wijzigen?
- Hoe kan ik Kinderopvangtoeslag aanvragen en welke gegevens heb ik hiervoor nodig?
- Hoeveel kost de opvang van mijn kind(eren) mij?
- Op basis van de uren van de minst werkende partner kan men kinderopvangtoeslag aanvragen. Hoe werkt dit bij zelfstandigen, als de partner meewerkt in de onderneming en in aanmerking komt voor de meewerkaftrek maar niet in loondienst is?
- Wat moet een ZZP'er aan opvanguren opgeven in relatie tot de door hem/haar gewerkte uren?
- Hoe gaat de controle plaatsvinden van de gewerkte uren van de minstwerkende partner bij de KOT?
- Ik heb nog geen overeenkomst of kennisgeving ontvangen, kan ik wel Kinderopvangtoeslag aanvragen als ik de ingangsdatum weet?
- Op welke feestdagen zijn de KomKids locaties gesloten?
- Wat als u het niet redt om uw kind op de afgesproken tijd op te halen?

Weten of ik dagen kan ruilen
- Kan ik een (feest)dag ruilen?
- Hoe dien ik een verzoek in?
- Waarom lukt het mij niet om een feestdag te ruilen?
- Kan ik via de App op mijn telefoon of tablet een ruildag aanvragen?

Meer informatie over de buitenschoolse- en/of vakantieopvang
- Hoe is de vakantieopvang voor schoolgaande kinderen geregeld?
- Kan ik vakantiedagen opsparen en in een andere vakantieweek inzetten?
- Kan ik het aantal weken vakantieopvang wijzigen?
- Waarom krijg ik een factuur in juli of augustus voor buitenschoolse opvang terwijl mijn kind vanwege de zomervakantie niet naar de BSO is geweest?

Over de betalingen
- Kan ik de Kinderopvangtoeslag direct laten overmaken aan KomKids?
- Waarom hanteert KomKids automatische incasso?
- Waarom wordt de automatische incasso de 1ste van de maand uitgevoerd terwijl de Kinderopvangtoeslag de 20ste wordt overgemaakt?
- Kan ik kiezen voor handmatige betaling, als de automatische incasso problemen oplevert?
- Waarom ontvang ik een aanmaning terwijl ik een machtiging voor automatische incasso heb afgegeven en ik evenmin een herinnering heb ontvangen?

Meer weten over de digitale ouderomgeving 'Mijn KomKids' - FlexWeb
- Uw persoonlijke omgeving in FlexWEB
- Hoe werkt het inloggen via de site en de App?
- Inloggen op FlexWeb mislukt, ik krijg steeds een foutmelding. Wat kan ik doen? 
- Ik ben mijn gebruikersnaam en/of wachtwoord vergeten voor FlexWeb. Wat moet ik doen? 
- Kan ik een jaaropgave aanvragen?
- Waarom publiceert KomKids de facturen voor de Hele Dagopvang en Buitenschoolse Opvang in FlexWEB?
- Ik kan de factuur die in FlexWEB staat niet openen of niet vinden; hoe kan ik dit oplossen?

Over de harmonisatie peuterspeelzalen (PSZ) naar verkorte kinderopvang met VVE (VKV) in Schiedam
- Waarom wordt het peuterzaalwerk geharmoniseerd?
- Wat betekenen VKV en VVE?
- Wat verandert er in de kosten?
- Wat moet ik nu doen als wij niet werken/studeren (bij eenoudergezin: ik niet werk/studeer)?
- Wat heb ik nodig voor het aanvragen van Kinderopvangtoeslag? 
- Peuterspeelzaalgroep bij de Belastingdienst bekend als kinderdagverblijf (VKV), waarom?
- Hoe lang duurt de afhandeling van de aanvraag Kinderopvangtoeslag?
- Wat te doen als ik niet in aanmerking kom voor Kinderopvangtoeslag?
- Incasseert KomKids vanaf 1 januari 2017?
- Kan ik de Kinderopvangtoeslag direct laten overmaken aan KomKids?
- Hoeveel dagen mag ik afnemen?
- Mag ik ook meer dagen afnemen?
- Wanneer krijg ik een doelgroepindicatie (CJG)?
- Wat verandert er nog meer?
- Mag ik zelf mijn dagdelen bepalen of ruilen?
- Waarom worden de openingstijden gewijzigd?
- Is de termijn en wijze van opzegging gewijzigd?

Over hoe ik de opvang kan beëindigen
- Hoe kan ik opzeggen?