Kinderopvang heeft het allemaal! Door kinderopvang leren kinderen dat er nog een andere omgeving is dan thuis. Je doet en leert er heel andere dingen dan thuis. Het is belangrijk dat ze beseffen dat de wereld groter is. Kinderen die gewend zijn aan kinderopvang en zich veilig en vertrouwd voelen op die plek, bouwen veel zelfvertrouwen op. Ze durven op ontdekking te gaan! Zo ook Semih, hij wordt de nieuwe Max Verstappen, maar niet zonder zijn team bestaande uit Lisette, Liam, Reda en Kyan!

KomKids racen headerfb

 













Welkom bij KomKids
Wij verzorgen kinder(dag)opvang voor kinderen van 0 t/m 12 jaar op meer dan 30 locaties in Schiedam, Vlaardingen en Rotterdam. Van de allerkleinsten tot de bijna brugklassers, bij ons vinden alle kinderen een prettige plek. Maar waarom is het voor belangrijk om op te groeien in groepsverband?

Een baby en blijven werken, wat nu:

Jullie krijgen een baby. Daardoor verandert je hele wereld. Je kunt bijvoorbeeld besluiten dat één van de twee zijn of haar baan opzegt. Of dat je beide minder gaat werken. Dat is een uitkomst als je werk niet leuk vindt, en als je het je financieel kunt permitteren. Je kunt ook blijven werken en kiezen voor een vorm van opvang, zoals een kinderdagverblijf of een peuterspeelzaal.

Een paar onderzoeken:
Professor James Heckman van de Universiteit van Chicago heeft breed onderzoek gedaan naar de opbrengst van groepsopvang. Dat leverde onderstaande matrix op:
2015 Matrix Heckman



















Hieruit blijkt dat, hoe jonger de kinderen naar een goede groepsopvang gaan, des te hoger het rendement op latere leeftijd. Wat ze in de kinderopvang periode ervaren, beleven en leren heeft een veel groter effect dan bijvoorbeeld als adolesent in het beroepsonderwijs. Mensen die op jonge leeftijd 5 dagdelen per week naar een goede groepsopvang zijn geweest, zijn in zijn onderzoek op 30-jarige leeftijd gelukkiger, hebben gelukkiger relaties, leukere banen, minder echtscheidingen en minder problemen. Ze zijn gezonder en minder vaak werkloos. Ze hebben, zegt hij, zelfs grotere auto’s. Maar Heckman is dan ook econoom, geen pedagoog of kinderpsycholoog.

In Nederland is inmiddels ook lange termijn onderzoek bezig: Pre-Cool, door o.a. prof.dr. Paul Leseman van de Universiteit van Utrecht, psycholoog en linguïst. Hoewel het onderzoek nog gaande is, denkt hij vanuit dit onderzoek ook al te kunnen constateren dat kinderen die vanaf 1 jaar naar een opvanggroep gaan van goede kwaliteit, het beter doen op school. En ‘hoe meer hoe beter’, zegt hij.
T.b.v. het Gezinsrapport 2011 van het Sociaal Cultureel Planbureau is onderzoek gedaan naar factoren die leiden tot preventie van problemen, opvoed-, gedrags- en ontwikkelingsproblemen bij kinderen. Het hebben van een netwerk met andere opvoeders, zegt dat rapport, blijkt het belangrijkste.

Concluderend:
Voor kinderen is groepsopvang van goede kwaliteit van groot belang. Volgens het Amerikaanse onderzoek geldt dit vanaf 2 jaar en 5 dagdelen per week. Volgens het Nederlandse onderzoek vanaf 1 jaar en hoe meer dagdelen des te meer effect. Daarnaast is een netwerk voor ouders met andere opvoeders van belang.

Wat maakt nou dat effect:
Netwerk,
delen van de opvoeding met ervaren professionals in een informele setting. En wellicht het contact met andere ouders van kinderen in dezelfde leeftijdsrange. Je kunt ervaringen en vragen direct delen (verwondering, hij zit nu al in dat kartonnen boekje te wijzen; moet je kijken hoe ze probeert om te kruipen maar het lukt nog net niet; hij heeft vanmorgen zijn broertje zo hard gebeten, doet hij dat hier ook en hoe ga jij daarmee om; ze is zo koppig, is dat normaal….)

Groep. Kinderen stimuleren elkaar. Jonge kinderen kijken naar elkaar, doen elkaar na en gaan geleidelijk meer samen spelen. Dreumesen kunnen tijdenlang gillend van de pret achter elkaar aan rennen. Peuters spelen samen de wereld van de volwassenen na, doen boodschappen, gaan kamperen in de bouwhoek, koken rijst in de keuken en brengen de baby naar bed met een liedje. Dr. Elly Singer ziet in haar onderzoeken naar samenspelen van peuters zelfs, dat peuters onderling op een hoger niveau met elkaar praten dan wanneer ze met een volwassene in gesprek zijn. Kinderen die thuis slecht eten, doen dat in de groep als vanzelfsprekend.

Professionele interactie /aanbod in alle ontwikkelingsdomeinen. Pedagogisch medewerkers in een kinderopvang groep zijn er de hele dag voor de kinderen. Ze richten binnen- en buitenruimte zo in dat kinderen worden uitgenodigd om samen of alleen te bouwen, met poppen en pannen in de huishoek de volwassenenwereld na te bootsen, te klimmen, rennen en fietsen, boeken te lezen en te puzzelen op hun niveau. Ze bieden materialen en activiteiten aan waar je thuis niet zo gauw toe komt. Ze schilderen, kleien, vertellen verhalen, zingen, maken muziek. Medewerkers vinden voortdurend inspiratie bij elkaar, in de vakmedia of in workshops om hun aanbod nog interessanter te maken.

Pedagogisch medewerkers observeren je kind en weten zodanig steeds goed waar hij of zij zit in de ontwikkeling, zodat ze een aanbod kunnen doen dat net een stapje verder ligt dan waar het kind uit zichzelf al zit. We noemen dat de zone van naaste ontwikkeling.

Veiligheid en continuïteit (dagelijks naar dezelfde opvang, dezelfde groep, dezelfde medewerkers, dezelfde andere kinderen, dezelfde ruimte). Kinderopvang ontzorgt. Doordat de opvang een vaste plek biedt, met dezelfde sensitieve pedagogisch medewerkers, dezelfde kindergroep, dezelfde ruimte en materialen, weet je dat je kind er zich thuis kan voelen. Doordat die vaste medewerker wanneer ze onverhoopt ziek mocht zijn, wordt vervangen door een andere professional. Doordat je weet dat de kinderopvang er altijd is.

Verzorging en hygiëne. Je kunt erop vertrouwen dat je kind op een hygiënische, gezonde en liefdevolle manier wordt verzorgd. Medewerkers hebben verstand van gezondheidsontwikkeling en gezonde voeding. 

Kok van der Meer - KomKids